بایدن استراتژی محرمانه هسته ای را با تمرکز مجدد بر چین تایید کرد

بایدن استراتژی محرمانه هسته ای را با تمرکز مجدد بر چین تایید کرد شاه بلاگ: روزنامه نیویورک تایمز از قول مقام هایی در پنتاگون و شورای امنیت ملی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت بایدن یک استراتژی هسته ای به شدت محرمانه را با هدف بازدارندگی مقابل کره شمالی، روسیه و چین تایید کرده است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز همین طور نوشت، سند موسوم به «راهنمای به کارگیری هسته ای» در ماه مارس تصویب گردید و نخستین باری است که دکترین هسته ای ایالات متحده بر قابلیت های هسته ای به سرعت درحال توسعه پکن متمرکز شده است.
در این سند طبقه بندی شده، رییس جمهور آمریکا به نیروهای کشورش فرمان داده تا برای رویارویی هسته ای هماهنگ احتمالی با روسیه، چین و کره شمالی آماده شوند.
این رسانه آمریکایی همین طور نوشت، این سند تقریباً هر چهار سال یک دفعه به روز می شود و آنقدر محرمانه است که هیچ نسخه دیجیتالی از آن وجود ندارد و فقط تعداد کمی از نسخه های چاپی آن بین چند مقام امنیتی ملی و فرماندهان پنتاگون توزیع شده است.
این تغییر در حالی صورت می گیرد که پنتاگون معتقد می باشد ذخایر چین در یک دهه آینده، با اندازه و تنوع ذخایر ایالات متحده و روسیه رقابت خواهدنمود.
به نقل از شبکه خبری راشا تودی، «ویپین نارنگ» دستیار موقت وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست فضایی در اوایل ماه جاری به خبرنگاران گفت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا «اخیرا دستورالعمل های به روز شده در حوزه استفاده از سلاح های هسته ای را برای پاسخگویی به دشمنان مسلح هسته ای گوناگون صادر کرده است.»
وی ادامه داد: «زرادخانه هسته ای رو به رشد چین، چیزی است که ایالات متحده در طول برنامه ریزی هسته ای چند دهه پیش نه پیش بینی می کرد و نه به حسابش می آورد.»
«شان ساوت» سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به گزارش نیویورک تایمز اظهار داشت: «این دستورالعمل که اوایل سال جاری انتشار یافته در واکنش به شخص، کشور یا تهدید خاصی نیست.»
در سال ۲۰۲۳، پنتاگون تخمین زد که چین تا سال ۲۰۳۰ ذخایر کلاهک های هسته ای عملیاتی خودرا دو برابر خواهدنمود و تعداد آن به بالای ۱۰۰۰ عدد خواهد رسید که «بسیاری از آنها در سطوح آمادگی بالاتر مستقر خواهند شد.» برمبنای برآورد موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، آمریکا هم اکنون ۵۵۵۰ کلاهک دارد، در صورتیکه روسیه ۶۲۵۵ کلاهک دارد.
بررسی استراتژی هسته ای آمریکا در میانه تشدید تنش ها بین آمریکا و متحدان ناتو از یک طرف و چین و روسیه در طرف دیگر و در حالی انجام شده که ۲ طرف یکدیگر را به متشنج کردن اوضاع بر سر اوکراین و تایوان متهم می کنند. واشنگتن همین طور نگران افزایش آزمایش های موشکی بالستیک کره شمالی است.
هم مسکو و هم پکن، آمریکا را به تحریک درگیری ها در سرتاسر جهان و کوشش برای تحمیل اراده خود بر سایر کشورها متهم کرده اند. در اوایل ماه جاری، «ژانگ شیائوگانگ» سخنگوی وزارت دفاع چین از واشنگتن و متحدانش خواست «ذهنیت جنگ سرد خودرا کنار بگذارند.» از طرف دیگر «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه در مسافرت خود به چین در ماه مه اشاره کرد: «مشارکت راهبردی بین مسکو و پکن مقابل کسی نیست.»
بر طبق گزارش نیویورک تایمز، در گذشته، احتمال این که دشمنان آمریکا بتوانند تهدیدات هسته ای را برای پیشی گرفتن از زرادخانه هسته ای آمریکا هماهنگ کنند، بسیار دور به نظر می رسید. اما شراکت درحال ظهور بین روسیه و چین، و تسلیحات متعارف کره شمالی و ایران، تفکر واشنگتن را بطور اساسی تغییر داده است. هم اکنون، روسیه و چین تمرینات نظامی را با هم انجام می دهند و آژانس های اطلاعاتی در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا روسیه در ازای آن به برنامه موشکی کره شمالی و ایران کمک می نماید یا خیر.
سند جدید یادآور می شود هر کسی در ۲۰ ژانویه آینده در آمریکا سوگند یاد کند، با چشم انداز هسته ای تغییر یافته و بسیار ناپایدارتر از آن چه که همین سه سال پیش وجود داشت، مواجه خواهد شد.
علاوه بر این، «دونالد ترامپ» رییس جمهور سابق آمریکا با اطمینان پیش بینی می کرد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، بعد از سه دیدار حضوری، تسلیحات هسته ای خودرا تسلیم خواهد کرد، اما برعکس این صورت گرفت. مقامات تخمین می زنند که کیم میزان ذخایر را دو برابر کرده حالا بالاتر از ۶۰ سلاح و سوخت برای تولید بسیاری دیگر در اختیار دارد.
نیویورک تایمز می نویسد: «این گسترش، ماهیت چالش کره شمالی را تغییر داده است؛ زمانی که این کشور تنها تعداد انگشت شماری سلاح در اختیار داشت، می شد با دفاع موشکی از آن جلوگیری کرد. اما زرادخانه گسترش یافته آن به سرعت به اندازه زرادخانه پاکستان و اسرائیل نزدیک می شود و به اندازه ای بزرگ است که می تواند در تئوری، تهدیدات را با مسکو و پکن هماهنگ کند.»
مقامات آمریکایی می گویند که فقط مساله زمان بود که یک محیط هسته ای اساسا متفاوت آغاز به تغییر برنامه ها و استراتژی جنگی آمریکا کند.
«ویپین نارنگ» دستیار موقت وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست فضایی که درحال خروج از پنتاگون است، می گوید: «مسئولیت ما این است که جهان را آنگونه که هست ببینیم، نه آنگونه که امیدوار بودیم یا آرزو داشتیم. این امکان وجود دارد که ما روزی به گذشته نگاه نماییم و ربع قرن بعد از جنگ سرد را به عنوان یک دوره هسته ای ببینیم. چالش جدید، امکان واقعی همکاری و حتی تبانی بین دشمنان مسلح هسته ای ماست.»



منبع:

1403/05/31
09:53:48
5.0 / 5
180
تگهای خبر: امنیت , بین الملل , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است