دستاورد محققان دانشگاه امیركبیر؛

ساخت دستگاه تحریک وراجمجمه ای مغز با قابلیت ثبت سیگنال های مغزی

ساخت دستگاه تحریک وراجمجمه ای مغز با قابلیت ثبت سیگنال های مغزی شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، محققان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اجرای یک طرح تحقیقاتی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، طراحی و ساخت دستگاه تحریک وراجمجمه ای مغز را با جریان الکتریکی متناوب شروع کردند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ستاد علوم شناختی، دکتر محمد مهدی احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مجری این طرح تحقیقاتی اظهار داشت: تحریک الکتریکی وراجمجمه ای مغز (tCS) یکی از جدید ترین و کم خطرترین روش های مداخله در سیستم اعصاب است که در سالهای اخیر کاربرد قابل توجهی در درمان اختلالاتی همچون افسردگی، سوء مصرف مواد و پارکینسون یافته است.
وی اضافه کرد: ثبت سیگنال الکتریکی مغز (EEG) به صورت همزمان با تحریک الکتریکی مغز، امکانات بسیاری را در فرایند درمان بیماران و یا تحقیقات بیشتر در این عرصه بوجود می آورد.
احمدی هدف از اجرای این طرح را دستیابی به روشی برای استخراج سیگنال الکتریکی مغز در حین تحریک وراجمجمه ای مغز دانست تا برپایه آن پارامترهای سیگنال تحریک تنظیم شود و خاطرنشان کرد: برای ثبت سیگنال مغزی در حین انجام تحریک وراجمجمه ای مغز، ضروری است که سیگنال مزاحم ناشی از تحریک را از روی سیگنال ثبت شده از روی سر حذف نماییم تا سیگنال الکتریکی مغز را به صورت سالم استخراج نماییم.
به گفته وی با استفاده از این سامانه میتوان تحقیقات بر روی سیستم های حلقه بسته تحریک الکتریکی جریان الکتریکی متناوب را شروع کرد.
این محقق ضمن اشاره به این که این سیستم حلقه بسته می تواند در کنترل اختلالات و بیماری های شناختی نقش بسیار مؤثری داشته باشد، اظهار داشت: سامانه ساخته شده می تواند تأثیر بیشتری در کنترل رفتاری بیماران مبتلا به اوتیسم، کنترل اضطراب، رفع لکنت زبان، کنترل خشم، افزایش قدرت تصمیم گیری و کنترل رعشه های ناشی از پارکینسون داشته باشد.
مجری این طرح تحقیقاتی همینطور تصریح کرد: با شناخت فرآیند تحریک وراجمجمه‎ ای مغز میتوان پروتکلهای تحریک را با دقت بالا به منظور اثربخشی بیشتر تحریک وراجمجمه ای، طراحی و همینطور با افزایش امنیت تحریک، مطالعات مؤثرتری را بر روی کودکان اجرا کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: اجرای این طرح و ساخته شدن سامانه ثبت و تحریک همزمان، بستری برای انجام پژوهش هایی در جهت افزایش توانمندی های شناختی افراد و درمان بیماری های روانی افراد فراهم می آورد و این دستگاه یکی از ابزارهای مورد نیاز برای مؤسسه های تحقیقاتی و درمانی فعال در حوزه بیماری های عصبی و شناختی خواهد بود.
مجری این طرح افزود: این طرح به صورت تجمیعی از یک پروژه کارشناسی ارشد و یک پروژه دکتری با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به اجرا گذاشته شده است.


منبع:

1403/05/15
09:19:08
5.0 / 5
236
تگهای خبر: امنیت , پژوهش , توسعه , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است