توسعه اقتصاد دانش بنیان در مناطق محروم؛

حمایت 500 میلیاردریالی از 10 طرح دانش بنیان سیستان و بلوچستان

حمایت 500 میلیاردریالی از 10 طرح دانش بنیان سیستان و بلوچستان به گزارش شاه بلاگ، با آغاز اولین پروژه معین منطقه ای برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان در مناطق محروم، توسعه اقتصاد روستایی با رویکرد اقتصاد دانش بنیان در سیستان و بلوچستان محقق می شود.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، یکی از فصل های اقدامات برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان در مناطق محروم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، توسعه اقتصاد روستایی و مناطق کم برخوردار با استفاده از فناوری و نوآوری و برپایه ظرفیتهای بومی است.
مهم ترین بخش این برنامه، توسعه زنجیره های ارزش مناطق کم برخوردار با استفاده از فناوری و نوآوری در جهت تولید پایدار و افزایش بهره وری است. همینطور تقویت اقتصاد روستایی با تبدیل به اقتصاد دانش بنیان کلان اهداف این فصل از برنامه اقدامات برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان در مناطق محروم به حساب می آید.
طرح معین منطقه ای یک برنامه کلان سه ساله است که با رویکرد مساله محور، توسعه اقتصاد دانش بنیان را در زنجیره ارزش مزیت دار هر استان دنبال می کند.
این برنامه در سال ۱۴۰۲ با فراخوان دریافت کارگزار بعنوان معین منطقه ای شروع و بعد از ظرف یک فرایند ارزیابی و انتخاب مشخص و مدون در ۹ استان کارگزاران منتخب مشخص شدند.
در این طرح انتظار می رود سند زنجیره ارزش میوه های استوایی استان و ۲۵ نیاز فناورانه در حوزه آن زنجیره ارزش و توسعه مناطق کم برخوردار سیستان و بلوچستان تدوین و شناسایی شود. همینطور با مشارکت زیست بوم نوآوری در استان و حمایت دستگاههای اجرایی آن ۱۰ طرح در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان در حوزه ذکر شده تدوین و سپس توسط مجریانی شامل شرکتهای دانش بنیان و بهره برداران صنعت کشاورزی پیاده شود.
هدف برنامه ملی حمایت ۵۰۰ میلیاردریالی از پیاده سازی ۱۰ طرح الگویی توسعه اقتصاد دانش بنیان است که از محل منابع معاونت علمی و سرمایه گذاران مرتبط تأمین می شود. افزایش بهره وری، نگاه عمیق به معضلات مناطق محروم، مساله محوری و جهت دهی و شبکه سازی بازیگران زیست بوم نوآوری در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه روستایی از خصوصیت های اصلی این طرح کلان به حساب می آید.
همچنین در آینده نزدیک، کمیته راهبری و معین منطقه ای استان سیستان و بلوچستان هم در آن استان تشکیل می شود. پروژه معین منطقه ای در هشت استان دیگر کشور هم بزودی آغاز خواهد شد که اجرای همزمان این طرح های ملی سبب می شود از سرریز دانش و طرح های مشترک در میان ظرفیتهای استان ها بهره برداری نمود.
میزان حمایت معاونت از بخش راهبری و مدیریت این پروژه کلان در استان سیستان و بلوچستان بیشتر از ۲۰ میلیاردریال تعین شده است.


منبع:

1403/07/29
08:57:59
5.0 / 5
24
تگهای خبر: توسعه , تولید , دانش , دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است