یافته جدید محققان؛

نانوبادی ها به کاهش اثرات منفی مواد افیونی کمک می کنند

نانوبادی ها به کاهش اثرات منفی مواد افیونی کمک می کنند به گزارش شاه بلاگ، محققان دانشگاه ژنو دریافتند که نانوبادی ها، توانایی منحصر به فردی در اتصال محکم و راحت به گیرنده های مواد افیونی خاص دارد که از اتصال مواد افیونی به گیرنده ها جلوگیری می کند.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از مهر، داروهای حاوی مواد افیونی یا اُپیوئیدی در تسکین درد بسیار مؤثر بوده، اما دارای مشکلاتی نیز هستند. عوارض جانبی آنها از سرگیجه گرفته تا افسردگی همچون عوارض استفاده از این داروها هستند. استفاده غیرقانونی از آنها سالانه تقریباً نیم میلیون نفر را در سرتاسر جهان به کام مرگ می کشد.
محققان دانشگاه ژنو (UNIGE) مولکولی به نام Nanobody NbE را کشف کرده اند که بطور قابل توجهی محکم به گیرنده های سلولی متصل می شود که به طور معمول محل اتصال مواد افیونی است. مواد افیونی بوسیله گیرنده های این سلول ها روی بدن اثر می گذارند و فعالیت داروها را مسدود می کنند. علاوه بر این، دانشمندان قادر به ایجاد مولکول های کوچکی شدند که همان خواص را داشته و می تواند بمراتب مؤثرتر از درمان های فعلی در پایین آوردن اثرات مضر مواد افیونی باشد. نتایج این یافته ها در مجله Nature Communications انتشار یافته است.
مواد افیونی خانواده بزرگی از ترکیبات شامل مورفین، فنتانیل و ترامادول هستند. این ترکیبات عمدتا به عنوان مسکن استفاده می شوند، اما با تعامل با سلول های عصبی در مغز، اثر سرخوشی ایجاد می کنند. با این وجود، بسیار اعتیادآور هستند و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد می کنند.
سوء مصرف مواد افیونی طبیعی و مصنوعی، سلامت جامعه را در سرتاسر جهان تهدید می کند. میریام استوببر، استادیار گروه فیزیولوژی و متابولیسم در دانشکده ژنو، اظهار داشت: «ما باید مولکول های جدیدی را برای کاهش عوارض برای بیماران و مدیریت خطرات استفاده بیش از اندازه ناشی از مواد افیونی ایجاد نماییم. برای درک چگونگی کار یک مولکول، باید بدانیم که چگونه آنها بر سلول های مغزی تأثیر می گذارند. در این مطالعه، از پروتئین های طبیعی کوچک مشتق شده از آنتی بادی های لاما، موسوم به نانوبادی استفاده کردیم که به طور دقیقتر به گیرنده هدف روی سطح سلول متصل می شوند.»
آن ها دریافتند که این نانوبادی توانایی منحصر به فردی در اتصال محکم و راحت به گیرنده های مواد افیونی خاص دارد که از اتصال مواد افیونی به گیرنده ها جلوگیری می کند.
آندریاس بولند، استادیار در گروه زیست شناسی مولکولی و سلولی در دانشکده علوم ژنو می گوید: «برای تعیین چگونگی اتصال نانوبادی به سلول های هدف خود، ما به لطف مرکز جدید تصویربرداری با وضوح بالا، از روش های زیست شناسی ساختاری استفاده کردیم. ما یک حالت اتصال منحصر به فرد را شناسایی کردیم که در آن تنها بخش کوچکی از نانوبادی مسئول انتخاب صحیح گیرنده است. دانستن این که دقیقاً کدام قسمت از نانوبادی در این پروسه موثر است، به ما امکان می دهد راه های جدیدی را برای القاء همان اثرات با داروها پیدا نماییم.»
با همکاری دانشگاه بروکسل، آنها در وضعیت آزمایشگاهی مجموعه ای از مولکول های بسیار کوچک را در بخش اصلی نانوبادی شناسایی و سنتز کردند که مسئول اتصال انتخاب شده به گیرنده های مواد افیونی است.

1403/07/23