رئیس شورای تأمین منابع علمی:

دسترسی دانشگاه ها به ابزار هوش مصنوعی اسکوپوس فراهم گردید

دسترسی دانشگاه ها به ابزار هوش مصنوعی اسکوپوس فراهم گردید به گزارش شاه بلاگ، رئیس شورای تأمین منابع علمی کشور از برقرار شدن امکان دسترسی دانشگاه ها به ابزار اسکوپوس ای آی (Scopus AI) اطلاع داد.



دکتر محمد حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ابزار «اسکوپوس هوشمند» توضیح داد: ابزار هوش مصنوعی اسکوپوس (Scopus AI) یک ابزار جستجوی هوشمند است که به کمک هوش مصنوعی مولد (GenAI) بوجود آمده است. این ابزار با استفاده از شبکه مفاهیم زبانی و با ساختار زبان طبیعی امکان کاوشهای مهفومی و عرضه پاسخ های بوجود آمده توسط هوش مصنوعی را فراهم می آورد.
وی افزود: این ابزار در واقع درک پژوهشگر از محتواهای موجود در داده های کلان ذخیره شده در پایگاه دانش این مجموعه را زیاد می کند و بینش محققان را غنی تر می سازد. طبق اعلام الزویر، این چاره با همکاری نزدیک با جامعه دانشگاهی ساخته شده است و بعنوان راهنمای قابل اعتماد محققان از راه گستره وسیع دانش موجود در اسکوپوس، بزرگترین پایگاه داده چکیده و استنادی چند رشته ای عمل می کند.
رییس پژوهشگاه ایرانداک ضمن اشاره به فراهم کردن دسترسی دانشگاه ها به پایگاه های علمی اظهار داشت: اخیراً با تلاشهای ایرانداک، دسترسی به پایگاه های الزویر از جانب دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، عضو شورای تأمین منابع علمی برقرار شده است. همینطور با هماهنگی های انجام شده، دسترسی به اسکوپوس هوشمند هم از این هفته برای دانشگاه ها برقرار شده است.
حسن زاده در مورد مزایای استفاده از اسکوپوس هوشمند توضیح داد: با استفاده از اسکوپوس هوشمند، محققان به سادگی می توانند فراتر از کاوشهای سنتی که به بازیابی رکوردهای موجود در پایگاه های داده می انجامید به پاسخ های غنی سازی شده از راه شبکه واژگانی و همینطور هدفمند به پرسش های به زبان طبیعی دسترسی داشته باشند.

1403/06/18
09:35:40
5.0 / 5
91
تگهای خبر: پژوهش , دانش , كشور , هوش مصنوعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است