سفیر ایران در تركمنستان در كنفرانس دریای خزر- تعامل برای توسعه پایدار اعلام كرد

آمادگی ایران برای برگزاری نشست کنوانسیون منطقه ای صیانت از محیط زیست دریای خزر

آمادگی ایران برای برگزاری نشست کنوانسیون منطقه ای صیانت از محیط زیست دریای خزر شاه بلاگ: همزمان با سالروز بزرگداشت روز 12 آگوست «روز دریای خزر» کنفرانس بین المللی، «دریای خزرـ تعامل برای توسعه پایدار» در تاریخ 22 مرداد 1403 در منطقه ملی گردشگری آوازه ترکمنستان اجرا شد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، این کنفرانس با هدف بررسی موضوعات محیط زیستی در دریای خزر و عوامل در رابطه با آن در عرصه های سیاست، اقتصاد، تجارت، بوم شناسی، روابط بشردوستانه تشکیل و طیف گسترده ای از موضوعات مبتنی بر همگرایی و همکاری کشورهای ساحلی و ساختارسازی جهت ایجاد توسعه پایدار مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در این کنفرانس علی مجتبی روزبهانی سفیر فوق العاده و تام الاختیار کشورمان در ترکمنستان در سخنرانی خود درباب روز دریای خزر با اشاره به اینکه در ۱۱ آگوست سال ۲۰۰۳ پنج کشور ساحلی دریای خزر، کنوانسیون منطقه ای صیانت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضا کرده و در تاریخ ۱۲ آگوست ۲۰۰۶ متعهد شدند تا کنوانسیون مذکور را رعایت نمایند و این روز را به عنوان یک واقعه مهم محیط زیستی گرامی داشتند، اشاره کرد: دریای خزر میراث مشترک، کانون دوستی میان کشورهای حاشیه آن و منشا خیر و برکت برای بالاتر از ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای ساحلی این دریا است.

وی ادامه داد: همانگونه که گذشتگان این گوهر با ارزش الهی را محافظت کرده و برای ما به ارث گذاشته اند، ما نیز باید تلاش نماییم این موهبت باارزش را برای نسل های آینده حفاظت نماییم.

بگفته وی منطقه دریای خزر یک منطقه راهبردی و حلقه وصل کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب می باشد. همسایگان دریای خزر وظیفه دارند خزر را همانگونه که به ما به ارث رسیده است زلال، شفاف، پاک و ایمن به آیندگان بسپارند.

روزبهانی افزود: تدوین، تصویب و اجرای کنوانسیون چارچوبی صیانت از محیط زیست دریایی دریای خزر، که تحت عنوان «کنوانسیون تهران» خوانده می شود، به عنوان نخستین گام در تحقق همکاری ها در دریای خزر حاکی از اهمیت حفظ محیط زیست به عنوان یک اصل مهم برای همه کارها در دریای خزر می باشد.
کنفرانس «دریای خزر- تعامل برای توسعه پایدار» در ترکمنستان


منبع:

1403/05/22
11:56:46
5.0 / 5
7005
تگهای خبر: بین الملل , تاریخ , توسعه , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است