محققان ایرانی نانوفیلترهای جاذب ذرات آلاینده هوا ساختند

محققان ایرانی نانوفیلترهای جاذب ذرات آلاینده هوا ساختند شاه بلاگ: پژوهشگران سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به اصلاح نانوالیاف سلولز جهت ساخت نانوفیلترهای جذب ذرات آلاینده هوا شدند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، علیرضا عشوری استاد پژوهشکده فناوری های شیمیایی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و استاد راهنمای طرح پسادکتری سیما سپهوند با عنوان «اصلاح نانوالیاف سلولز جهت ساخت نانوفیلترهای جذب ذرات آلاینده هوا» درباره ی این طرح توضیح داد: با گسترش شهرها و افزایش منابع آلاینده هوا و باتوجه به خطراتی که آلودگی هوا برای سلامت افراد دارد، شناخت و آگاهی نسبت به جوانب مختلف این مسئله از اهمیت زیادی برخوردارست. امروزه یکی از مهم ترین مسائل زیست محیطی در ایران مشکل آلودگی هوا است.
وی اضافه کرد: آلاینده های موجود در هوا دو نوع اولیه و ثانویه، هستند. آلاینده های اولیه موادی هستند که بر اثر منابع آلوده کننده مانند خودرو ها، صنایع، کارخانه ها و ماشین آلات کشاورزی به هوای محیط وارد می شوند.
این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: از طرفی، تصفیه هوا به سبب تنوع بسیار زیاد آلاینده ها و منابع گوناگون آلوده کننده، یکی از پیچیده ترین جنبه های علمی و عملی پیش روی بشر است. روش های فعلی که برای تصفیه هوا مورد استفاده قرار می گیرند همگی در اوایل قرن بیستم کشف و مبنی بر سیستم های تصفیه هوای خانگی پایه گذاری شدند. یکی از روش های مؤثر در کاهش آلودگی هوا، استفاده از نانوالیاف پلیمری و استفاده از آنها در فیلتراسیون هوا بوده که البته در صنایع کاربرد فراوان دارند.
عشوری افزود: این فیلترها با کاربردهای مختلف جهت استفاده در یخچال، خودرو، محیط خانه و بیمارستان ها و مراکز درمانی برای حذف باکتری، قارچ، بو و ترکیبات آلی فرار، مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما عیب عمده این نوع فیلترها، این است که زیست تخریب پذیر نیستند و در محیط بیش از ۴۰۰ سال باقی می مانند برای اینکه پلیمرهای حاصل از نفت بسیار پایدارند و بطور طبیعی گرفتار تخریب نمی شوند؛ پس این عامل موجب آلودگی بیشتر محیط زیست بعد از دفع می شود.
وی تاکید کرد: در سالهای اخیر عمده تحقیقات و مطالعات معطوف به جایگزین کردن الیاف سلولزی بجای الیاف مصنوعی مثل الیاف شیشه و کربن برای ساخت محصولات سازگار با محیط زیست انجام شده است. فناوری های سبز تلاش می کنند تا موادی ایمن با محصولات جانبی و ضایعاتی با حداقل صدمات محیط زیستی را تولید کنند.
عشوری اشاره کرد: در بین موادی که برای ساخت فیلترها استفاده می شود، سلولز از اهمیت ویژه ای برخوردارست چونکه سلولز فراوان ترین ماده خام بیولوژیکی موجود در طبیعت بوده و بسادگی می تواند در مقیاس های میکرومتر تا نانومتر قابل دسترس باشد و ساختار شبکه ای تشکیل دهد.
وی در آخر اشاره کرد: هدف از انجام این طرح ساخت نانوفیلترهای تصفیه هوا با بهره گیری از نانوگرافن است و واحدهای مصرف کننده این طرح صنعت خودرو شامل انواع خودرو های سبک، نیمه سنگین، سنگین و صنعتی است. همین طور سایر صنایعی که از موتورهای احتراقی بنزینی، گازوئیلی و گاز استفاده می نمایند نیز می توانند از این نانوفیلترها بهره گیرند.

1403/05/03
20:50:39
5.0 / 5
255
تگهای خبر: پژوهش , تولید , خودرو , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است