محمدعلی نجفی مطرح كرد:
فرصت و تهدیدهای ریاست خزاعی بر سازمان سینمایی
شاه بلاگ: رییس هیئت مدیره ی خانه سینما معتقد می باشد که انتصاب محمد خزاعی به ریاست سازمان سینمایی، در عین حال که برای حوزه سینما یک فرصت خوشایند است، خطراتی هم می تواند با خود داشته باشد.
به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، محمدعلی نجفی- رئیس هیات مدیره ی خانه سینما و کارگردان- شامگاه جمعه نهم مهر ماه میهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش بود که به بهانه انتصاب رئیس جدید سازمان سینمایی، نگاه خویش را در اینباره و فضای مدیریتی سینما شرح داد.
نجفی اظهار داشت: وقتی کسی از سینما شناخت داشته باشد و از بدنه و از درون سینما وارد این عرصه شود، هم جنبه ی مثبت دارد و هم جنبه ی منفی. جنبه ی مثبتش این است که به همه ی جوانب سینما آشنایی کامل دارد، همه ی افراد را خوب می شناسد و کارآیی آنها را می شناسد جنبه ی منفی اش هم این است که در هر صورت هر کسی در سینما صاحب سلیقه است و امکان دارد که این سلیقه ی بر سینما حاکم شود و این خطرناک می باشد. در حالیکه سینما سلیقه های مختلف، مختلف و متکثری را می طلبد ازاین رو نمی تواند یک سلیقه بر آن حاکم باشد. ازاین رو هم اکنون در عین حال که به نظر من باید خوشحال باشیم که یک نفر از درون سینما آمده و سال ها هم نقش مدیریتی در جشنواره های مختلف داشته، این مسئله حُسن دارد اما خطر هم اکنون مثل این است که ایشان روی یک پل صراط قدم گذاشته که این پل صراط از یک مو باریک تر است؛ یعنی این که شما آیا فرهنگ و هنر را قربانی سیاست می کنید یا سیاست را وسیله ای برای اعتلای فرهنگ و هنر به کار می گیرید؟ آقای خزاعی هم اکنون در این شرایط دو گانه است و نقش او خیلی هم حساس است. ایشان اگر به این باور برسد که باید با اهالی سینما که عینیت آن هم اکنون در خانه ی سینما است، با تعامل به برنامه ریزی برسند، طبیعتا به اهداف سینما می رسند، آن هم در این مقطع خاص که می دانید ما در این شرایط کرونایی، هم با مقوله ی کارآیی و معیشت افراد سینما رو به رو هستیم، هم این که سینما هم اکنون تغییر جهتی داده و صنعت سینما به صنعت تصویر رسیده است. این را شما در سینمای خانگی و در خیلی از جاهای دیگر می بینید. منظورم آگاهی داشتن به این نکته است که ما در مقطعی از تاریخ سینما به سر می بریم که صنعت تصویر جایگزین صنعت سینما شده است، یعنی این که کم کم و به تدریج سالن های سینما دارد مثل سالن های تئاتر جنبه ی معرفتی پیدا می کند و شما با سینمای خانگی و با تکنیک دیجیتال رو به رو هستید که این خودش به لحاظ فرهنگی بسیار نقش دارد. اگر آقای خزاعی به این باور برسد و این باور را در تعامل تنگاتنگ با بدنه ی سینما یعنی با صنوف سینمایی به طراحی و برنامه ریزی برسند، بسیار ترکیب موفقی خواهد شد و همه ی آن تجربیاتی که در سینما دارد، کارکرد خوبی خواهد داشت.
نجفی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: سلیقه داشتن اشکالی ندارد، خیلی هم خوب است. مگر می شود که آدمی صاحب سلیقه نباشد؟ بحث من این است که وقتی یک نفر سلیقه ی هنری دارد آن سلیقه ی هنری اش برای پیشبرد مسئولیت اداری و اجرایی اش معیار و مبنا نباشد. من هم دارای سلیقه هستم و بعنوان کارگردان، فیلم خودم را می سازم اما سلیقه ی من نمی تواند برای سینمای ایران معیار باشد. عرض من این است که آقای خزاعی با تجربه های خوب و موفقی که داشته اند سلیقه ی خودشان یکی از سلیقه هاست اما سلیقه های مختلفی هست. ایشان تجربه ها و پشتوانه ی دانش خودشان را در ارتباط با بدنه ی سینما، یعنی در ارتباط با فعالین سینما به خصوص آن هایی که نقش موثر در سینما دارند و با همفکری و همیاری و تعامل با هم به برنامه ریزی برسند. آنوقت کسانی هم که با آقای خزاعی هم سلیقه و همفکر هستند حتما منتفع می شوند و حتما شرایطی برایشان پیش می آید که در بهترین وجه می توانند کارهای خودشان را که با سلیقه شان هماهنگی دارد را انجام دهند، آن وقت سلایق دیگر هم فعال می شوند. سینما که نمی تواند یک بعد داشته باشد، ابعاد مختلف دارد و اگر اصطلاحش را بخواهیم بگوییم، ژانرهای مختلف دارد و همه ی ژانرها مفید می باشد. افرادی در سینما هستند که صاحب تجربه، دانش و شناسایی از این ژانرها هستند و اگر امکان این را پیدا کنند که فعالیت داشته باشند بدون این که بخواهند ملاحظه و محافظه کاری ایی بکنند سینمای ایران حتما موفق و قابل تامل می شود. ما نمونه اش را داریم. شما دهه ی شصت را مطالعه کنید، من نمی خواهم بگویم که دهه ی شصت اشکال نداشت اما سبب شد که خیلی اتفاق ها بیفتد. برای مثال بنیاد فارابی تاسیس شد، خانه ی سینما شکل گرفت، صنوف تشکل پیدا کردند، تشکیلات سینمایی شکل گرفت و سلایق مختلف و هنرمندان بسیار پرارزش و جوان هایی که این فرصت را پیدا کردند که همه شان بمانند. من نمی خواهم اسم ببرم که چه کسانی–هم برای رشد خودشان و هم رشد سینما- زمینه پیدا کردند. بدون این که بخواهم از خط مشخصی حرف بزنم ولی فکر می کنم که آقای خزاعی موفق خواهد شد، اگر که تجربه ها و دانش سینمایی خودش را در تعامل با صنوف سینما و صاحبان تجربه و اندیشه و حرفه ای سینما مبنا قرار دهد.
برنامه «پرانتز باز» که به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی در گروه برنامه های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می شود، به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱: ۰۰ تا ۲۳: ۰۰ پخش می شود. همینطور این برنامه می خواهد تا با اجرای گردشی در مکان های مختلف فرهنگی، آنرا به مردم معرفی نماید.
منبع: شاه بلاگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب