گزارش شاه بلاگ؛

مشكلات پرستاران در بحران كرونا

مشكلات پرستاران در بحران كرونا نیروهای پرستاری در كنار پزشكان، تیم مدافعان سلامت را در مبارزه با كرونا می سازند، این در شرایطی است كه بیشتر از ۳۲ هزار نفر از پرستاران درگیر این ویروس شده اند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از مهر، با گذشت ۹ ماه از شیوع کرونا در کشور و شرایطی که الان درگیر آن هستیم، سبب شده تا کادر درمانی بیمارستان ها که شامل نیروهای پرستاری هم می شود، تا حدود زیادی خسته و کم رمق شوند. در واقع، این نیروها همزمان می بایست علاوه بر عرضه خدمات درمانی و مراقبتی از بیماران، مراقب خودشان هم باشند. از سوی دیگر، مشکلات معیشتی و هزینه های زندگی و عدم پرداخت بموقع مطالبات و…، دست به دست هم داده تا مدافعان سلامت، گرفتار فرسودگی جسمی و روحی شوند.
در این بین، وضعیت پرستاران به مراتب سخت تر از کادر پزشکی است. زیرا، نیروهای پرستاری در عین حال که وقت بیشتری را در کنار بیماران سپری می کنند، در مقابل از مزایای کمتری برخوردار می باشند و همین مساله، آنها را کم انگیزه ساخته است.
در حال حاضر استاندارد نیروی پرستاری به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت حدود ۰.۷ تا ۰.۸ است و فاصله بسیاری با ۲.۵ نفر وجود دارد. در نتیجه پرستار با این همه بیمار مواجه می باشد و رسیدگی ها در بعضی موارد امکان دارد رضایت بخش نباشد.
بر این اساس، ۲.۵ نیروی پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت باید وجود داشته باشد که ۱.۸ آن نیروهای دانشگاهی و ۰.۷ آن شامل نیروهای گروه پرستاری مثل اتاق عمل و هوشبری و کمک پرستار خواهد بود. این استاندارد ویژه ایران تعریف شد و از کف استانداردهای موجود جهانی، حتی یک نفر کمتر است و حداقل استاندارد جهانی ۳ تا ۳.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت است.
این در حالی است که علاوه بر کمبود نیروی پرستاری، مشکلات دیگری هم در راه خدمت پرستاران وجود دارد که شاید اگر حل و فصل شود، بتوان امیدوار بود که انگیزه های پرستاران دوچندان شود و در نتیجه آن، مراقبت ها هم کیفی تر شود.
شاید شنیدن دیدگاه ها و نظرات چند تن از مدیران پرستاری در بیمارستان های دولتی تهران، ما را بیشتر با مشکلات کادر پرستاری آشنا سازد.
زهرا قاضی مدیر پرستاری بیمارستان بهارلو، اظهار داشت: مهم ترین مساله ما استعلاجی همکاران است که در نبود آنان با کمبود نیرو مواجه می شویم. از دانشگاه می خواهیم در این حوزه به بیمارستان ها کمک نماید.
سوریا بابایی مدیر پرستاری بیمارستان سینا ضمن اشاره به فرایند جذب نیروهای جدید، عنوان کرد: ما با چالش جبران نیرو به خصوص در شیفت های عصر و شب روبرو می باشیم. البته برای جذب نیرو مساعدت شده اما فرایند پذیرش آنها زمان بر است. همینطور نیروهای شرکتی، درخواست تبدیل وضعیت دارند.
رؤیا مجیدی مدیر پرستاری بیمارستان بهرامی، به مشکل پذیرش گرفتن بیمارستان های تک تخصصی اشاره نمود و از مسؤلان دانشگاه خواست، در این حوزه چاره ای عرضه کنند.
فریبا نوری مدیر پرستاری بیمارستان آرش هم تسریع در فرایند جذب نیرو را خواهان شد و اظهار داشت: در این زمان ما به مادران پرخطر مبتلا به کرونا خدمت عرضه کردیم و گاهی مجبور شدیم از بیمارستان های دیگر کمک بگیریم. هم اکنون مهم ترین مساله ما در زمینه نیروی انسانی است.
معصومه دلاور مدیر پرستاری مرکز قلب، ضمن اشاره به وقت گیری عرضه آمار به مراکز و سامانه های مختلف، اضافه کرد: ورود اطلاعات به سامانه های مختلف، وقت زیادی را از همکاران می گیرد. درحالی که می توان این سامانه ها را ادغام کرد. کادر پرستاری از نظر روحی و روانی خسته شده اند ما باید تلاش نماییم انگیزه آنان را تقویت نماییم.
زهرا مختاری مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانیِ یاس، پیشنهادهایی را در مورد جبران ذخیره مرخصی کادر پرستاری بیان کرد و اظهار داشت: مطابق قانون فقط ۱۵ روز از مرخصی ها ذخیره می شود، در حالیکه کارکنان بعضی بخش ها امکان استفاده از مرخصی را ندارند، بنابراین پیشنهاد می دهم جایگزینی برای آنان در نظر گرفته شود.
لیلا ساعدی مدیر پرستاری بیمارستان امیراعلم، با اشاره به اینکه بیمارستان امیراعلم در این بحران، همپای سایر بیمارستان ها خدمت می کند به مساله کمبود بیماریار در این مرکز اشاره نمود.
مهین سعیدی مدیر پرستاری بیمارستان شریعتی هم با قدردانی از معاون توسعه و مدیران این مجموعه در پشتیبانی از بیمارستان ها، اظهار داشت: همکاران ما خسته اند و احتیاج به استراحت دارند. کاش به مناسبت روز پرستار، خبر برقراری فوق العاده ویژه را به کادر درمان بدهیم، و تقدیرنامه ای را به امضای رئیس و معاونان دانشگاه به همکاران اهدا نماییم. همینطور با عنایت به شرایط موجود لازم است حداقل دو دست لباس را برای همکاران تأمین نماییم.
طاهره آشتاب مدیر پرستاری بیمارستان رازی، بیشترین چالش این بیمارستان را انتقال به ساختمان جدید دانست و اظهار داشت: در صورت تأمین نیرو، این بیمارستان می تواند باری از دوشِ دانشگاه بردارد.
اعظم زینعلی مدیر پرستاری بیمارستان روزبه، اظهار داشت: مهم ترین مساله ما ارجاع بیماران قضائی است که مشکلاتی را برای همکاران ایجاد می کنند.
تهمینه ناجی مدیر پرستاری بیمارستان ضیائیان، از تعامل نزدیک تیم معاونت توسعه و بیمارستان ها در این برهه قدردانی کرد و اظهار داشت: کووید ۱۹ سبب شد نظارت حوزه پرستاری در قسمت های مختلف بیمارستان بیشتر شود. در این بیمارستان به ازای هر فوتی صدمه شناسی انجام می شود تا کیفیت خدمات پرستاری حفظ شود.
فریده آژیر مدیر پرستاریِ بیمارستان فارابی ضمن اشاره به ابتلای همکاران این بیمارستان به کووید ۱۹، اظهار داشت: همکاران درخواست دارند کارانه کووید ۱۹ به کادر اتاق عمل این مرکز هم اختصاص پیدا کند.
پرستو آریاملو مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی، ضمن اشاره به رضایتمندی بیشتر از ۹۰ درصد کارکنان مجتمع بیمارستانی امام از حمایت های دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: اگر نارضایتی هم بوده به علت مشکل محاسباتی خودمان در بیمارستان بوده است.
نازیلا خلیل زاده مدیر پرستاری مرکز طبی کودکان، خواهان اجرای سامانه هوشمند شیفت بندی و بهره وری پرستاران شد.
نیروهای پرستاری در این روزهای کرونایی که وضعیت هم بغرنج تر از ماه های قبل شده است، به شدت خسته و فرسوده اند. آنها هم احتیاج به شارژ روحی دارند و شاید بهترین خدمت به پرستاران، توجه به خواسته های معقول آنها برای بالا بردن انگیزه خدمت باشد.


منبع:

1399/08/21
14:01:26
5.0 / 5
1684
تگهای خبر: توسعه , جت , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است