بوش برای خودرو های خودران لیدار می سازد
شاه بلاگ: شركت بوش اعلام نمود در امتداد توسعه فناوری خودرو های خودران خود می خواهد آنها را به سنسورهای لیزری موسوم به لیدار(LiDAR) مجهز كند.
به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، شركت "بوش"(Bosch) می گوید نسخه آماده تولید سنسورهای لیدار را جهت استفاده در وسایل نقلیه خودران توسعه داده است و امیدوار است با تولید نبوه آنها سبب كاهش هزینه ها شود تا در نهایت از این طریق این امكان وجود داشته باشد كه بتواند خودرو های خودران خودرا با قیمت پایین تری عرضه نماید و به گسترش بیشتر سیستم های رانندگی مستقل كمك نماید.
فناوری لیدار قطعه نهایی پازل حسگرها برای خودرو های خودران بوش است. این شركت اعلام نموده است كه این حسگرها را جهت استفاده در كلیه موارد رانندگی خودران طراحی نموده است.
سیستم های لیدار مبتنی بر لیزر، در لحظه یك نقشه سه بعدی و با وضوح بالا از محیط اطراف تهیه می كنند كه سیستم های خودرو می توانند از آنها استفاده كنند تا هرچه در نزدیكی آنها اتفاق می افتد را بهتر درك كنند و بر همین مبنا واكنش نشان دهند.
این حسگرها بطور هماهنگ با رادار و دوربین كار می كنند تا به خودرو ها كمك كنند با ایمنی بهینه حركت كنند.
بوش تنها شركتی نیست كه روی سنسورهای لیدار كار می كند، بلكه یك تامین كننده اصلی آن است. در صورتیكه بوش بتواند هزینه های تولید این فناوری را پایین بیاورد، می تواند به مقرون به صرفه تر شدن خودرو های نیمه خودران و كاملاً خودران كمك نماید.
سال قبل شركت "لومینار" از سیستم لیدار خود رونمایی نمود كه گفته می شود برای خودرو های خودران كمتر از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. "ویمو" نیز سال قبل گفت فروش سنسورهای لیدار را با قیمت حددود ۵۰۰۰ دلار آغاز می كند. این دو نمونه نسبت به سنسورهای دیگر كه طی چند سال اخیر تا ۷۵ هزار دلار هزینه داشته اند، بطور قابل توجهی ارزان تر هستند.
هنوز معین نمی باشد كه بوش چه موقع آغاز به فروش سنسورهای خود خواهدنمود یا اینكه قیمت آن چقدر خواهد بود، اما قاعدتا باید به كاهش قیمت لیدار كمك نماید.
در عین حال، بوش اخیراً اعلام نمود كه از هوش مصنوعی در فناوری دوربین های خودروی خودران خود بهره برده است كه می تواند اشیاء را تشخیص داده و دسته بندی كند و حركت آنها را اندازه گیری نماید. همین طور می تواند به سرعت و با اطمینان از برخورد با وسایل نقلیه، عابران پیاده و دوچرخه سواران دوری كند.
بوش می گوید این امر باید به سیستم های كمكی راننده كمك نماید و به راننده آگهی دهد یا در صورت ضرورت ترمزهای اضطراری را فعال كند.
لیدار یكی از فناوری های سنجش ازراه دور است كه با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب شده، فاصله را اندازه می گیرد. لیدار مشابه رادار است كه بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده می شود. اختلاف اصلی لیدار و رادار، طول موج های تابشی مورد استفاده است. رادار از طول موج هایی در ناحیه رادیویی استفاده می نماید در صورتیكه لیدار طول موج های لیزری را بكار می گیرد.
روش متداول برای تعیین كردن فاصله تا یك جسم یا سطح استفاده از پالس های لیزری است. مانند فناوری رادار كه از امواج رادیویی استفاده می نماید و فاصله تا جسم با اندازه گیری اختلاف زمانی بین ارسال پالس و دریافت پالس بازتابی تعیین می كنند. فناوری لیدار در زمین سنجی، ژئوماتیك، زمین شناسی زمین ریخت شناسی، لرزه سنجی، جنگل داری، ارزیابی فاصله دور و فیزیك هواشناسی كاربرد دارد، كاربرد لیدار شامل ALSM(لیزر هوابرد نگاشت ردپا)، ارتفاع زمین سنجی به وسیله لیزر یا لیدار برای تهیه «نقشه عوارض نما» است. اسم مخفف دیگری به شكل «LADAR»(آشكارسازی لیزر و مسافت یابی) معمولاً در زمینه نظامی استفاده می شود. واژه رادار لیزری نیز استفاده می شود، بااینكه لیدار از ریزموج با امواج رادیویی كه برای رادار تعریف شده است، استفاده نمی كند.
منبع: شاه بلاگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب