برای تبلیغات هدفمند؛
دوربین های فروشگاهی سن و جنسیت مشتریان را رصد می كنند
به گزارش شاه بلاگ اخیرا فناوری هایی برای فروشگاه ها عرضه شده كه با دوربین های مختلف حركات مشتری، مسیر نگاه، سن و جنسیت او را رصد می كنند تا آگهی های تبلیغاتی و كالاهایی هدفمند را نمایش دهند.
به گزارش شاه بلاگ به نقل از دیلی میل، تاكنون اتفاق افتاده به فروشگاهی بروید و به یك قوطی نوشابه در یخچال چشم بدوزید؟ یا آنكه هوس بستنی كنید؟ حالا تمام این حركات را یك دوربین رصد می كند. البته هدف از نصب این دوربین ها پیشگیری از سرقت نیست. این ابزارهای هوشمند با هدف بررسی خریدهای شما در فروشگاه ها نصب می شوند. این تكنولوژی جدید كه حالا برای خرده فروشان عرضه شده است و طبق آن دوربین ها تلاش می كنند سن، جنسیت، یا حتی حالت ذهنی افراد را حدس بزنند. با كمك این اطلاعات می توان آگهی هایی هدفمند در نمایشگرهای ویدئویی در فروشگاه ها ارائه نمود. بهرحال امكان دارد حتی مشتری متوجه نشود كه دوربینی حركات او را در فروشگاه رصد می كند. این دوربین ها لنزهای بسیار كوچكی دارند و همین امر نگرانی هایی را درباره حفظ حریم شخصی افراد به وجود آورده است. از جانب دیگر در نمایشگاه تجاری National Retail Federation در نیویورك قفسه های فروشگاهی هوشمندی نمایش داده شد كه شادمانی یا ترس افرادی را رصد می كنند كه جلوی آنها ایستاده اند. فروشگاه ها با استفاده از این اطلاعات می توانند واكنش خریداران به یك محصول را رصد كنند یا آگهی تبلیغاتی در نمایشگر عرضه كنند. در این میان شركت Cineplex Digital Media نمایشگرهای ویدئویی را رونمایی كرده كه می توان با نصب آنها در فروشگاه ها یا ایستگاه های اتوبوس افراد عینكی یا مردانی كه ریش دارند را شناسایی كرد و بدین سان تبلیغاتی برای فروش قاب عینك یا تیغ اصلاح صورت نمایش داد. بهرحال دوربین های مذكور در چند فروشگاه نصب شده اند. مجموعه خرده فروشی kroger كه ۲۸۰۰ شعبه دارد، الان مشغول آزمایش دوربین هایی است كه درون علامت قیمت بالای قفسه های فروشگاهی نصب شده اند. این دوربین ها سن و جنسیت مشتری را شناسایی می كنند اما اطلاعات ناشناس باقی می ماند و ذخیره نمی گردد. اگر آزمایش های این طرح موفقیت آمیز باشد، شركت استفاده از دوربین ها را گسترش می دهد. از جانب دیگر شركت Walgreens كه بیشتر از ۸ هزار داروخانه دارد، در درهای یخچال های ۶ داروخانه، خود، دوربین و حسگرهایی نصب كرده است. این یخچال ها به جای درهای شیشه ای، دارای نمایشگرهای ویدئویی هستند كه علاوه بر تبلیغات، محتوای یخچال ها را هم نشان می دهند. بالای دسته در یخچال هم دوربینی قرار دارد كه سن مشتری را حدس می زند و با ردیابی حركات چشم مسیر نگاه او را بررسی می كند. اما به قول شركت این توانایی الان فعال نیست. به نظر می آید این فناوری برای كمك به خرده فروشی های فیزیكی به وجود آمده تا بتوانند با فروشگاه های آنلاین رقابت كنند. این درحالی است كه فروشگاه های آنلاین به انبوهی از اطلاعات مشتریان دسترسی دارند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب